Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzalo si dobro oddechový čas?

20. 04. 2017 22:24:24
V pohádkách a ve filmech, stejně jako velmi často v knihách, dobro drtivě vyhrává. Zlo je poraženo a dobro slaví svůj triumf. Pokud je to ve virtuálním světě tak populární koncept, proč je realita odlišná?

Realita již není tak jednoznačná a zlo zdá se, ať už kvůli nepřítomnosti dobra nebo jeho slabosti, převažuje.

Zlo má proti dobru jednu obrovskou výhodu. Není ničím omezováno a jako takové může k prosazení svých cílů použít jakýchkoliv prostředků. Jejich šíře a intenzita je naprosto neomezená. Zlo nemá žádné svědomí, žádnou morálku; je zkrátka schopno, a hlavně ochotno, využít cokoliv a kdekoliv pro prosazení svých zájmů, bez jakýchkoliv svazujících pravidel.

Dobro má proti tomu mnoho nevýhod. Už ze své podstaty je limitováno sebou samým – svou morálkou. Pokud by ji nemělo a nedrželo se toho, co z něj dobro činí, automaticky by se stalo zlem (nebo minimálně „ne-dobrem“). Dobro také vyžaduje určitý systém hodnot, řekněme vyšší cíl, o který usiluje. Nemyslí jen na svůj vlastní prospěch, ale sleduje vyšší systém hodnot. Z toho v neposlední řadě plyne, že dobro se musí být ochotno obětovat pro druhé, protože dosahovat svých valstních cílů lze buď přímočaře bez výjimek (a velmi často se sáhne k prostředkům majícím negativní dopad na druhé) nebo s ohledem k okolí (a už této podstaty nelze využít nejefektivnější prostředky, což činí cestu delší a náročnější, většinou ohleduplnější k okolí).

Dobro má ale na své straně i jednu obrovskou výhodu, opět plynoucí z její podstaty.

Zlo může prosazovat každý: je to jednoduché a přinášející většinou okamžité a nadprůměrné benefity, tudíž příjemné. Může se mu tak „věnovat“ každý. U dobra tato logika ale nefunguje. Každý, kdo jej třeba i něvědomě prosazuje, a kráčí jeho cestou, musel ještě dříve, než se touto cestou vydal, projevit jisté schopnosti.

V první řadě musel poznat, co dobro je a identifikovat se s ním. Možná to zní jednoduše, ale velmi málo lidí je ochotno přemýšlet a přehodnocovat svůj systém hodnot tak, aby našlo tu složitější, méně zřejmou cestu a identifikovalo se s ní. Ba co víc, nejen identifikovat se s ní, ale dokonce se po té cestě vydat. Jen tak, kvůli svému svědomí, při vyšších nákladech, při nižších výnosech pro sebe sama.

Za druhé, dobro má nutkavou potřebu se zlem bojovat. A nerado ustupuje. Zatímco zlo nemá problém „bojiště“ opustit (je to pro něj ta horší, méně výnosná cesta než bojiště, kde dobro nebrání své hodnoty), porážka dobra by obnášela přijmout hodnotový systém zla a přizpůsobit se mu. A to ze své podstaty dobro nemůže, nedokáže a nechce.

Osobně věřím, že naplnit oba dva výše zmíněné body je velmi, velmi náročné. Vyžaduje to ty nejlepší, s těmi nejlepšími vlastnostmi, s těmi nejlepšími úmysly. Pokud je však dobro schopno těmto požadavkům dostát, automaticky to musí znamenat, že má absolutní převahu a nezbytně zvítězit musí. S jednou malou podmínkou - pokud je ovšem přítomno.

Nároky kladené na dobro jsou extrémně vysoké, těžko splnitelné a ono tak velmi těžko hledá své zástupce. Proto jich je tak málo. Jestli ale historie něco ukázala, tak to, že když je dobro potřeba, vždy se najdou ti nejlepší z nás prosadí ho. Bohužel jsou ale v naší minulosti období, kdy se zástupce hledal dlouho a těžko. Přesto se vždy našel. Pokud by tomu tak nebylo, již bychom tu nebyli.

A pokud dnes moc dobrého vidět není, znamená to konec světa nebo jsme jen v jednom z těch meziobdobí, kdy si dobro vzalo oddechový čas?

Autor: David Hledik | čtvrtek 20.4.2017 22:24 | karma článku: 12.21 | přečteno: 450x

Další články blogera

Další články z rubriky Společnost

Jaroslav Andrýsek

Migranti a omyl hlavy katolické církve

Přizvat ekonomické migranty do Evropy, je jako zraněnému s velkou ztrátou krve naordinovat léčbu „pouštěním žilou“. Proč přesně toto udělal papež František?

23.4.2017 v 10:04 | Karma článku: 36.26 | Přečteno: 1562 | Diskuse

Vojtěch Vopařil

O svobodě žít si po svém a svobodě vlastní volby

Za základ tohoto článku jsem si vzal velmi provařené téma - zákaz kouření v pohostinství. Tento článek ale primárně není o tomto. Je o otázce principiální, o tom, co schvalování striktních plošných regulačních zákonů znamená.

23.4.2017 v 9:00 | Karma článku: 19.56 | Přečteno: 720 | Diskuse

Irena Fuchsová

Chápavá, vstřícná a tolerantní žena

Jsou takové ženy. A tvrdí, že jsou se svým partnerem šťastné, protože je šťastný On. A On je šťastný, protože ho dělá šťastným její chápavost, vstřícnost a tolerantnost.

22.4.2017 v 21:58 | Karma článku: 18.43 | Přečteno: 568 | Diskuse

Tomáš Gayer

Nenecháme se zastrašit!

Po vyvraždění redakce Charlie Hebdo, jehož obsah byl a je často hodně odporný, jsme byli svědky fotografování semknutých vůdců. Teroristických ůtoků od té doby neubylo a stále také nechybí ani verbální odhodlání politiků.

22.4.2017 v 16:44 | Karma článku: 30.43 | Přečteno: 1366 | Diskuse

Josef Nožička

Jednotné přijímačky či maturity žádné stádo nevychovávají(polemika s Markétou Šichtařovou)

Asi nejenom mě včera zaujal blog ekonomky Markéty Šichtařové s názvem Návod, jak školou vychovat stádo.

22.4.2017 v 14:52 | Karma článku: 31.53 | Přečteno: 1187 | Diskuse
Počet článků 1 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 450

Pracující, ženatý středoevropan. Ateistický třicátník žijící ve větším městě. Troufám si zařadit se do střední vrstvy.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.